את הרעיון על הקמת הסופרמרקט הישראלי הראשון סופרמרקט מודרני כפי שהיה קיים בארצות הברית וקנדה, הגה בשנת 1956 בן ציון בן-חיים, ישראלי צעיר, שבאותה עת עבד כמנהל מכירות בחברת "פרומין".
בן-חיים שלח מכתב למזכיר ה - FMI (ארגון משווקי המזון - Food Marketing Institute) בארצות-הברית וביקש ממנו רשימת נשיאים ובעלי מרכולים יהודים בצפון אמריקה.
בן-חיים קיווה לגייס אותם למימוש חלומו - הקמת הסופרמרקט העברי הראשון.

מצויד ברשימה שקיבל, התייצב היזם הצעיר בלשכת שר המסחר והתעשייה דאז, פנחס ספיר, וניסה לשכנע אותו לקבל מילגה שתאפשר לו לנסוע לארה"ב כדי ללמוד כיצד מנהלים סופרמרקט.
ספיר חיבר את הצעיר הנלהב לחיים פיינברג, מי שהיה האחראי על הקצאת המילגות במשרדו, ובן-חיים מצא שותף כלבבו. פיינברג סיפר לציון בן חיים כי מזה זמן רב הוא מגלגל במוחו את אותו הרעיון, וגם לו יש שותף לרעיון - יחיאל הורדס, מהנדס תעשייתי ממשרד הבריאות.

עוד באותו היום השלושה נפגשו, והחליטו על הקמת חברה שתקים בישראל רשת מזון בשירות עצמי.
את החברה הקימו ב-20 בדצמבר 1956, תחת השם "שופר-סל".
מקור השם נגזר מהביטוי הארמי "שופרא דשופרא" (הכי איכותי שיש)
את לוגו החברה - איור של סלסלת מזון - עיצב האמן ז'אן דוד.

 

שלושת היזמים יצאו לשלושה חודשים לארה"ב, מצוידים ברשימת היהודים בעלי רשתות המרכולים ביבשת. הם חילקו ביניהם את האזורים השונים, נפגשו עם עשרות משקיעים פוטנציאליים, ובסופו של התהליך הצליחו לגייס עשרה משקיעים, שכל אחד מהם הסכים להשקיע בפרוייקט 25 אלף דולר. הסכום שגויס הספיק להקמת הסניף הראשון .

כששבו ארצה עם הכסף, הגיעה הידיעה על היוזמה החדשה

לראש-הממשלה דאז, דוד בן-גוריון, אשר הפנה אותם ליו"ר הבונדס בקנדה, יהודי בשם ברטרם לאוב. הסתבר כי גם ללאוב היה חלום דומה: הקמת רשת סופרמרקטים בישראל. למחרת נפגשו כל הנוגעים בדבר במלון השרון בהרצליה, ומהפגישה הזאת נולדה הקבוצה הקנדית שהשקיעה גם היא בפרוייקט.

יוצאים לדרך
סניף השופרסל הראשון בישראל נפתח בחודש אוגוסט 1958. זו היתה מהפכה והקונים מיהרו להגיע. למרות החידוש שעד אז טרם נראה כמותו במדינה הצעירה, קהל הצרכנים אימץ בהתלהבות את המציאות החדשה. עד מהרה השתנו דפוסי ההתנהגות הצרכנית, והקנייה במרכול הפכה לחלק בלתי נפרד מהרגלי הקנייה של הצרכן הישראלי.

מנהלי הסופרמרקט השקיעו ימים כלילות, והתמודדו בהצלחה מרשימה עם האתגר החדש: כיצד למלא במוצרים את המדפים הרבים של החנות הגדולה, שהשתרעה על שטח של 650 מ"ר. גם בפני ספקי המוצרים והיצרנים ניצב אתגר חדש: ליצר הרבה יותר מוצרים, ובהיקף ומגוון שלא ידעו עד אז.

כיום, כאשר שטח החנויות מגיע אף ל-11,000 מ"ר, קיימת תחרות עזה בין היצרנים על כל סמ"ר במדף ובמקרר. כסף רב מושקע במחקרים ובטכנולוגיה, במטרה לאתר את המוצרים המועדפים על הלקוחות, מוצרים שיזכו לקבל שטח יקר ערך.

 

מאז שנות ה-80, נהפכו הקניות במרכול לחלק אינטגרלי מאורח חייו של הצרכן הישראלי, ושופרסל היתה לספינת הדגל של המהפכה הצרכנית בישראל.

 

סניפי הרשת מציעים כיום: 
בנוסף למוצרי מזון (טרי, קפוא ומשומר) ומוצרי מכולת יבשים, גם מוצרי ניקוי, טיפוח ויופי, כלי בית ומתנות, מוצרי פנאי, הלבשה וטקסטיל לבית, מוצרי בריאות ועוד. בחלק מהסניפים מוצע השירות 24 שעות ביממה !
 

היום, שופרסל מרחיבה כל העת את פעילותה גם בתחום הפארם ומפעילה בחלק מסניפיה, במתכונת של חנות בתוך חנות בתי מרקחת המכבדים מרשמים של קופות החולים לצד מחלקות קוסמטיקה, טואלטיקה, תינוקות, טבע וויטמינים.

 

שופרסל של שנות ה 2000 שואפת למקסימום חווית קניה, מקסימום שירות מעולה ומקסימום נוחות.

 

כמו אז גם היום, שופרסל היא הרשת המובילה והמתחדשת ביותר בתחום.

 

דברים שהיום נראים לכולנו מובנים מאליהם, היו בזמנם מהפכה של ממש.



ציוני דרך היסטוריים:
1958  - הסניף הראשון של שופרסל מוקם ברחוב בן-יהודה.בתל-אביב .
1966 - פרסום יצרנים על גבי שקיות היד מפלסטיק לראשונה בישראל .
1967 - שידורי פרסומת בתוך הסניפים .
1977 - חלוקת קופונים בדיוור ישיר ופרסום קופונים בעיתונים .
1978 - פתיחת החנות הגדולה הראשונה מחוץ לעיר, בצומת הצ'ק-פוסט בחיפה .
1979 - קופה אלקטרונית ראשונה (עד אז היה נהוג שימוש בקופות מכניות) .
1980 - הנפקה ראשונה של הרשת בבורסה בתל אביב.
1981 - מחשוב הסניף הראשון שופרסל צהלה.
1983 - שילוב אוכל מוכן במעדניה שופרסל כ"ס.
1984 - מאפית - מאפיה ראשונה בתוך הסופרמרקט. לחמים ודברי  מאפה ישר מהתנור.
           מעדנית - מעדנייה בתוך הסופרמרקט:  אוכל מוכן לשימוש ביתי .
           תווית מדף ממוחשבת בעברית ואנגלית, עם ציון מחיר גם ליחידת משקל.
1985 - סופרמרקט פתוח 24 שעות ביממה - לראשונה בארץ בסניף קניון איילון.
1986 - אשראי - לראשונה בישראל, סופרמרקט מעניק ללקוחותיו אשראי על רכישת מזון.
1989 - טלסל - כל הסופר בטלפון אחד. ב-1997 נפתח ערוץ הקניה דרך האינטרנט.
          פלנוגרמה - תכנון הקצאות שטחים למוצרים, מותאם לביקוש.
1990 - למען איכות הסביבה - הנהגת שימוש בשקיות יד מתכלות.
1992 - איכות הסביבה - מכונות למחזור בקבוקים ומגרסות לאריזות קרטון .
          בית מרקחת לראשונה בסופרמרקט, לראשונה בישראל.
1994 - יציאה מגבולות המדינה - מעורבות ברשת בהונגריה.
1995 - פתיחת יוניברס תל חנן.
          טלוויזיה בסופרמרקט - סניף של בנק דיסקונט בתוך סניף.
          הקמת מועדון לקוחות סופרקארד.

1997 - הנפקה בניו יורק, המניה נסחרה עד דצמבר 2003 .
          השקת רשת החנויות קוסמוס - חלוצת עקרון ה- One Stop Shop .
1998 - השקת מותג פרטי - סופרקלאס.
           קריית שופרסל - הפעלת המרכז הלוגיסטי בראשון לציון להפצת המוצרים לסניפי החברה
2000 - השקת רשת החנויות מחסני מזון.
2001 - שיא ברווחים - מקור גאווה גדול בחברה.
2005 - הכרזה על מיתוג חדש לרשת שופרסל.
          רכישת רשת "קלאבמרקט" .
          השקת רשת "שופרסל דיל"- מחירים נמוכים כל השנה : Every Day Low Prices.
2006 - השקת רשת "שופרסל ביג"- חנויות היפרמרקט : One Stop Shop.

שמות שהיו ונעלמו: היפרכל, גל ירוק, ברכת רחל  ...

 

פרופיל
חזון שופרסל
היסטוריה
מבנה ארגוני
קוד אתי
דרושים